Przedsiębiorcy czasami gubią się w swojej dokumentacji – raz przeoczą jakąś fakturę lub zgubią, aby potem ją nagle odnaleźć. Pytanie, co robić w takiej sytuacji? Czy odnalezioną fakturę wystawioną i doręczoną kilka miesięcy wcześniej można jeszcze odliczyć z podatku VAT?
Jeżeli odnaleziona faktura nie była uwzględniona ani w rejestrze, ani nie był z niej odliczony podatek – jak najbardziej można ją odliczyć od VAT. Jednakże ustawodawca nałożył określony czas na dokonanie odliczenia.
Jeżeli jest to dosyć „świeża” faktura to procedura nie będzie skomplikowana, gorzej jeżeli jest to starszy dokument.
Tak więc przy dosyć nowej fakturze, np. z kilku miesięcy wstecz – podatnik, który nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w określonych terminach (wg. ustawy o VAT art. 86 w ust. 10. i ust. 10 e) może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych (czyli w praktyce oznacza to kolejne dwa miesiące).
Jeżeli natomiast faktura została odnaleziona w późniejszym terminie, to podatnik, którzy nie odliczył podatku we wskazanych wyżej terminach może dokonać odliczenia poprzez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego – art. 86 ust. 13 ustawy o VAT. Dodatkowo ma obowiązek złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty (aby móc odzyskać kwotę nieodliczonego wcześniej podatku).