Poniżej odpowiemy na najczęściej zadawane pytanie odnośnie tego, czy przedsiębiorca zawieszający swoją działalność gospodarczą ma obowiązek do przesyłania pliku JPK, czy jest z niego zwolniony?
Co oznacza „zawieszona działalność”?
Zawieszenie działalności następuje w momencie, gdy przedsiębiorca chce wstrzymać swoją działalność na określony czas (np. ze względów zdrowotnych na okres pół roku). Ponieważ nie chce jej likwidować, tylko chce tymczasowo zaprzestać jej prowadzenia .
To rozwiązanie jest dla przedsiębiorcy korzystne, ponieważ w okresie zawieszenia działalności może on skorzystać z dostępnych ulg finansowych, czy udogodnień podatkowych. Dla przykładu, przedsiębiorca ten nie musi płacić zaliczek na podatek dochodowy, składać deklaracji VAT, a dodatkowo zostaje jeszcze wyrejestrowany z ZUS, a więc nie musi opłacać składek.
Obowiązek przesyłania pliku JPK
Przy zawieszonej działalności nie występuje obowiązek przesyłania co miesiąc pliku JPK. Przedsiębiorca z zawieszoną działalnością nie prowadzi ewidencji AT, co oznacza, iż nie ma obowiązku przesyłania pliku JPK_VAT.
Jedyny wyjątek w tym wypadku stanowi transakcja wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Tutaj pomimo zawieszenia działalności przedsiębiorca musi złożyć plik JPK_VAT, ponieważ uzupełnia on ewidencję VAT i składa deklaracje VAT.
Warto tutaj podkreślić, iż nie przesyłają pliku JPK także podatnicy wykonujący wyłącznie czynności zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie: - zwolnienie przedmiotowe art. 43 ust.1 ustawy o VAT – sprzedaż wyłącznie towarów i świadczenie usług zwolnionych od podatku VAT - zwolnienie na podstawie art. 82 ust. 3 ustawy o VAT ( m. in. organizacje międzynarodowe realizujące zadania publiczne) - zwolnienie podmiotowe (m. in. dla podatników u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł), art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy o VAT.