Sporządzenie bilansu jest obowiązkowe, a bilans musi zawierać ściśle określone elementy. Prowadząc samodzielnie księgowość (lub będąc księgowym), należy posiadać pełne informacje na temat tego, jakie elementy musi zawierać bilans, na jaki dzień musi być sporządzony, jakie są zasady bilansowe i inne.
Bilans – dwustronne zestawienie aktywów i pasywów – majątku i źródeł ich pochodzenia. Bilans pełni funkcję dokumentu księgowego (przedstawia obraz firmy, jest archiwizowany) oraz dowodu księgowego (na jego podstawie otwiera się konta księgowe). Bilans jest częścią sprawozdania finansowego.
Wyróżniane są następujące rodzaje bilansów, np.:
- ze względu na moment bilansowy – bilans otwarcia, bilans zamknięcia,
- ze względu na stopień szczegółowości – bilans pełen, bilans uproszczony
Elementy bilansu
Bilans musi zawierać obowiązkowe elementy, takie jak:
- nazwa przedsiębiorstwa
- słowo „Bilans”, jako nazwa dokumentu
- moment bilansowy – dzień na który przedstawia się obraz firmy
- wyszczególnione aktywa i ich wartość
- wyszczególnione pasywa i ich wartość
- suma bilansowa
- data sporządzenia bilansu
- podpis osoby, która sporządziła bilans
Wygląd bilansu w formie tabeli z wyszczególnieniem aktywów i pasywów:
AKTYWA | PASYWA |
---|---|
AKTYWA TRWAŁE
|
KAPITAŁ WŁASNY
|
AKTYWA OBROTOWE
|
ZOBOWIĄZANIA I REZERWY NA ZOBOWIĄZANIA
|
RAZEM AKTYWA | RAZEM PASYWA |
Zasady bilansowe
Przy sporządzaniu bilansu występują obowiązkowe zasady bilansowe:
- równowagi bilansowej – suma aktywów musi równać się sumie pasywów,
- zasada ciągłości bilansowej – ciągłość w czasie, formalna i merytoryczna.