Dla przedsiębiorcy metoda kasowa oznacza, że rozliczenie VAT-u następuje dopiero w momencie otrzymania płatności od kontrahenta. Jest korzystnym rozwiązaniem dla tych firm, które nie otrzymują terminowych płatności od nabywców towarów i/lub usług – nabywcy nie regulują swoich zobowiązań, a przedsiębiorcy nie otrzymują swoich należności.
Metoda kasowa chroni przedsiębiorców od nieuregulowanych płatności przez nabywców, ponieważ nie wymaga od przedsiębiorcy natychmiastowej zapłaty podatku, gdy faktura nie została jeszcze faktycznie opłacona. Przedsiębiorca dokonuje rozliczenia podatku dopiero w momencie otrzymania zapłaty od swojego klienta.
Jak wygląda rozliczenie VAT metodą kasową?
Przedsiębiorcy, którzy korzystają z metody kasowej mają obowiązek umieszczania na fakturach sprzedaży adnotację “metoda kasowa”, która stanowi informację dla kontrahentów. Dzięki temu zapisowi kontrahenci informowani są, że otrzymali właśnie fakturę od podatnika korzystającego z metody kasowej.
Trzeba jednak podkreślić, że VAT od zakupu towarów i usług na potrzeby działalności również można odliczyć tylko po zapłaceniu faktur. Jeżeli faktura jest zapłacona w części, to podatek VAT można odliczyć tylko od tej zapłaconej części.
Należy jednak pamiętać o wyjątku!
Przy rozliczaniu VAT poprzez metodę kasową, nie można zapomnieć że od ogólnej zasady łączącej obowiązek podatkowy z zapłatą jest pewien wyjątek. VAT trzeba rozliczyć niezależnie od zapłaty w przypadku, gdy spełnione są łącznie dwa warunki:
- sprzedaż dokonywana jest na rzecz osób prywatnych lub firm, które nie są czynnymi podatnikami VAT,
- minęło 180 dni licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi.
Oznacza to, że tylko w przypadku transakcji firma-firma nie istnieją żadne ograniczenia odnośnie VAT-u kasowego, jednakże klient musi być czynnym VAT-owcem. W ten czas 180-dniowe ograniczenie wspomniane powyżej, nie dotyczy takiej sprzedaży.
Faktury sprzedaży, jak i zakupu ujmowane są w rejestrach VAT oraz deklaracji VAT-7 za okres, w którym zapłata została dokonana. Może się zdarzyć, że faktura zostanie wykazana w kilku deklaracjach VAT-7. Sytuacja taka będzie miała miejsce, gdy zapłata za fakturę była rozłożona na raty.