Studenci w momencie jeszcze trwania nauki często podejmują swoją pierwszą pracę na „umowę o pracę”. Czy składki na ubezpieczenie opłaca za nich pracodawca?
Student pracujący na podstawie umowy o pracę podlega obowiązkowo ubezpieczeniom: emerytalnemu rentowemu, chorobowemu oraz wypadkowemu. Wiek studenta nie ma znaczenia, rodzaj uczelni, na jakiej studiuje oraz rodzaj umowy o pracę, na podstawie której pracuje, także nie mają znaczenia.
Student podlega ubezpieczeniom społecznym od pierwszego dnia nawiązania stosunku pracy i trwa, aż do ustania zatrudnienia.
Składki na ubezpieczenia społeczne studenta opłacane są w takiej samej wysokości jak składki na ubezpieczenie innych pracowników. Wysokość składek wynosi:
- ubezpieczenie emerytalne: 9,76%
- ubezpieczenie rentowe: 1,5%
- ubezpieczenie chorobowe: 2,45%
Składki na ubezpieczenie chorobowe finansują w całości z własnych środków studenci. Składki na ubezpieczenie wypadkowe opłacają za studentów w całości z własnych środków płatnicy składek.
Student, który podjął pracę na podstawie umowy o pracę, zgłoszony jest do ubezpieczeń społecznych i do ubezpieczenia zdrowotnego na drukach ZUS ZUA w terminie 7 dni od dnia rozpoczęcia pracy.