Firmy mają możliwość wyboru jednej metody amortyzacji środków trwałych z trzech dostępnych. Na ich podstawie dokonują odpisów amortyzacyjnych. Wybór musi być oczywiście dokonany przed rozpoczęciem dokonywania odpisów i będzie stosowany aż do końca – do całkowitego zamortyzowania danego środka trwałego. Oznacza to nie można dokonać zmiany stosowanej metody w trakcie amortyzacji.
Dodatkowo odpisów amortyzacyjnych dokonuje się przy zastosowaniu stawek amortyzacyjnych określonych w Wykazie stawek amortyzacyjnych stanowiących załącznik do ustawy o podatku dochodowym od osób
fizycznych oraz wybranej przez podatnika metody amortyzacji.
Podejście podatkowe narzuca firmie działającej w Polsce wybór jednej z trzech następujących metod amortyzacji środków trwałych:
- amortyzacja metodą liniową,
- amortyzacja metodą degresywną,
- amortyzacja przy zastosowaniu indywidualnie ustalonych stawek amortyzacyjnych, która jest możliwa dla pewnych grup środków trwałych (dla używanych lub ulepszonych środków trwałych, po raz pierwszy wprowadzonych do ewidencji),
- amortyzacja jednorazowa, która można zastosować w przypadku określonych środków trwałych i jest dostępna tylko małym firmom oraz firmom rozpoczynającym działalność gospodarczą.
Najczęściej jednak pdoatnicy wybierają metodę liniową, ponieważ jest prosta w zastosowaniu. Głównie polega na tym, iż szacuje się okres użytkowania środka trwałego, a następnie dzieli się wartość tego środka trwałego przez liczbę miesięcy.
Jakie są kroki przeprowadzenia amortyzacji?
Prawidłowo przeprowadzona amortyzacja wymaga:
- ustalenia metody amortyzacji (liniowa, według stawek indywidualnych, degresywna),
- ustalenia właściwej stawki amortyzacji,
- prowadzenia ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych,
- księgowania odpisów amortyzacyjnych w kosztach we właściwej wysokości.
Więcej informacji na stronie: http://www.finanse.mf.gov.pl/documents/766655/b7f5b819-8799-4e12-a4f7-ae3b1cff1d05