Przedsiębiorca wystawia faktury nabywcom, którzy zakupili u niego towary lub usługi. Faktura jest dokumentem potwierdzającym powyższą transakcję i jeżeli została doręczona do adresata, staje się fakturą wprowadzoną do obrotu prawnego – co oznacza, że nie może być ona anulowana (jedynie korygowana). Faktura, aby mogła zostać anulowana musi być sporządzona, ale jeszcze nie przekazana do nabywcy.
Kiedy korekta faktury?
Gdy faktura zawiera na przykład błędy w kwotach i innych danych, może zostać skorygowana – zostaje wystawiona faktura korygująca do faktury pierwotnej. Przy czym warto podkreślić, iż korygowanie faktury jest możliwe tylko wtedy, gdy faktura pierwotna uznana jest za wprowadzoną do obrotu prawnego, a więc została już odebrana przez nabywcę danego towaru i/lub usługi oraz ujęta w jego rozliczeniach. Nie ma jednak powyższej możliwości korygowania, jeżeli faktura została tylko wystawiona, ale nie przekazana dalej do nabywcy.
Kiedy możliwe jest anulowanie faktury?
W sytuacji, gdy faktura została tylko wystawiona, ale nie została jeszcze przekazana do nabywcy (nie została wprowadzona do obrotu prawnego i nie wywołuje żadnych skutków prawnych) może być anulowana. Oczywiście anulowanie faktury w formie papierowej powinno być wykorzystywane w wyjątkowych sytuacjach, ponieważ wszelka dokumentacja powinna być należycie prowadzona, a częste anulowania faktur mogą zaburzyć ten porządek.
Oczywiście faktura anulowana musi zostać skreślona w wersji oryginalnej, jak i kopii oraz musi posiadać adnotację, która uniemożliwi jej ponowne wykorzystanie.
Przy anulowaniu faktury sprzedawca powinien posiadać wersję oryginalną dokumentu anulowanego, jak i kopię – tak, aby nie została ona ponownie wykorzystana. Jeżeli jednak podatnik korzysta z programu do wystawiania faktur i tam rejestruje swoje faktury sprzedaży, ten problem znika. W ten sposób anulowanie faktury jest dużo prostsze, czytelniejsze i łatwiejsze do zarządzania.