Przedsiębiorcy używający w dalszym ciągu kas fiskalnych nie mają problemów, jednakże zastanawiają się często, co mieliby wykonać przy jej likwidacji. Przedsiębiorcy, którzy obecnie chcą zlikwidować kasę fiskalną, ponieważ kończą swoją działalność lub po prostu zapełniła im się pamięć fiskalna zastanawiają się – co teraz?
Przy wystąpieniu jednej z wyżej wymienionych sytuacji, podatnik musi dokonać odczytu pamięci fiskalnej. Co oznacza, iż ma obowiązek zgłoszenia tego faktu do Urzędu Skarbowego w terminie 7 dni.
Oczywiście dokonanie odczytu pamięci jest odpłatne i wiąże się z tym, iż korzystanie z kasy zostanie zaprzestane.
Odczyt pamięci fiskalnej dokonywany jest przez serwis, ale uczestniczy w tym również podatnik, jeden z pracowników US oraz serwisant. Odczyt takiej pamięci może trwać do 2 tygodni.
Dodatkowo należy podkreślić, że po dokonaniu odczytu kasy fiskalnej, wszelkie dokumenty kasowe, jak również książkę serwisowa podatnik musi przechowywać przez okres 5 lat.
Jedynym problem, jaki może stanowić dla podatnika jest fakt obowiązku zwrotu ulgi 90%, jeżeli dana działalność zostanie zlikwidowana przed upływem 3 lat od zainstalowania kasy. Oznacza to, że w tym wypadku podatnik zobowiązany jest do zwrócenia 90% ceny kasy fiskalnej, jeżeli korzystał oczywiście z ulgi przy zakupie!