Co to jest harmonogram czasu pracy – wiadomo, jednakże co powinno się w nim znaleźć – to nieco inna kwestia.
Harmonogram czasu pracy jest ustalany przez pracodawcę, jednakże korzyści z niego płynące są również odczuwalne u pracownika. Dzięki ustalonemu harmonogramowi czasu pracy pracownik może zaplanować swoje dni wolne z duży wyprzedzeniem.
Harmonogram czasu pracy musi uwzględniać nie tylko dni robocze, ale również:
- godzinę rozpoczęcia i zakończenia pracy,
- wymiar czasu pracy,
- dobę pracowniczą,
- odpoczynki dobowe,
- odpoczynki tygodniowe,
- 5-dniowy tydzień pracy,
- zapewnienie wolnej niedzieli przynajmniej raz na 4 tygodnie,
- dni wolne od pracy,
- urlopy pracowników zamieszczone w planie urlopowym.
Harmonogram czasu pracy na cały etat może wyglądać następująco:
W powyższym przykładzie ujęte jest 5 dni pracy w ciągu jednego tygodnia, dziennie jest to 8. godzinny czas pracy. Weekendy za to są wolne, również święta państwowe.