Jak wiadomo, można korzystać (raz na jakiś czas) z prawa do zawieszenia działalności, jednakże rodzi to za sobą pewne konsekwencje. Mianowicie można uniknąć deklaracji VAT, ale sporo zdarzeń musi być obowiązkowo złożone na druku fiskusowi, ponieważ pewne zdarzenia, odbywają się w trakcie zawieszenia biznesu i muszą być uregulowane.
Dla przykładu:
Pewny przedsiębiorca prowadzący sklep sportowy (ale oferujący tylko sprzedaż produktów do sportów zimowych), aby uniknąć przestoju w biznesie w określonym sezonie (letnim), zawiesił wykonywanie działalności na jakiś czas. Działalność tę zawiesił w dniu 28 kwietnia, ale w dniu 5 maja, musiał wykonać usługę związaną z serwisem sprzętu Klienta. Oczywiście zapłata nastąpiła jeszcze przed zawieszeniem działalności, a więc 25 kwietnia, wtedy kiedy sprzęt został dostarczony do serwisu. Wykonanie tej opłaconej z góry usługi wygenerowało obowiązek rozliczenia VAT-u związanego z uzyskanym przychodem i spowodowało obowiązek złożenia deklaracji dla podatku od towarów i usług za kwiecień.
Tak samo, może być w przypadku opłacania pewnych usług zewnętrznych, za które firma musi uiszczać odpowiednią kwotę (np. czynsz za wynajmowane biuro czy magazyny itp.). W związku z takimi opłatami (a więc wydatkami firmy) powstaje obowiązek rozliczenia VAT.