Niektórzy przedsiębiorcy w dalszym ciągu nie rozumieją pojęcia faktury proformy. Fakturę proformę uznają za fakturę wiążącą, którą można od razu rozliczyć. Niestety według przepisów prawa wygląda to inaczej.
Przedsiębiorca otrzymawszy od kontrahenta fakturę proformę dostaje innymi słowy fakturę w postaci „oferty”.
Faktura proforma ma za zadanie przedstawienie oferty zakupu danej usługi czy towarów. Przedsiębiorca po zapoznaniu się z daną ofertą, może dokonać płatności na kwotę podaną na fakturze proforma.
Dopiero po opłaceniu faktury „proforma”, przedsiębiorca otrzyma prawidłową (ostateczną) fakturę, którą będzie mógł następnie rozliczyć.
Dlaczego nie wcześniej?
Ponieważ rodzaj faktury proforma jest uznawany przez przepisy prawa za dokument, który nie stanowi dowodu księgowego, jest tylko ofertą przedstawiającą zamówienie, które może opłacić klient. Oznacza to, że ten rodzaj faktury nie stanowi podstawy do księgowania.
Kiedy dokonać rozliczenia?
Jeżeli przedsiębiorca opłaci fakturę proforma w całości, powinien otrzymać kolejną fakturę, tym razem zwykłą – np. fakturę VAT. Taką fakturę będzie mógł zaksięgować, a następnie odliczyć od niej podatek VAT.
W przypadku opłacenia tylko części zapłaty, zostanie wystawiona zwykła faktura zaliczkowa. Na jej podstawie będzie można oczywiście odliczyć podatek VAT w dacie jej otrzymania.