Wystawienie faktury to pierwsza kwestia, jednakże wystawienie korekty w razie wystąpienia błędów na fakturze pierwotnej to drugie. Warto wiedzieć do kiedy można wystawić wspomnianą korektę do faktury pierwotnej.
Na początek warto dowiedzieć się, kiedy można wystawić korektę do faktury – według przepisów.
Kiedy można wystawić korektę?
Zgodnie z przepisami (art. 106j ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT)), podatnik wystawia fakturę korygującą, gdy po wystawieniu faktury pierwotnej:
- udzielono obniżki ceny w formie rabatu,
- udzielono obniżek i opustów cen,
- dokonano zwrotu towarów i opakowań,
- dokonano zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty,
- podwyższono cenę lub stwierdzono pomyłkę w cenie, stawce, kwocie podatku lub w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.
W jakim terminie wystawić korektę?
Nie ma żadnej regulacji prawnej, która narzucałaby jakikolwiek termin wystawienia korekty do faktury pierwotnej.
Co prawda w przepisach (art. 106j ust. 2 i 3 ustawy o VAT ) znajdują się informacje o elementach danych, jakie powinna taka faktura posiadać, ale nie ma w nich nic o terminie. Tak więc, przepisy nie określają, ani terminu do którego należy wystawić korektę, ani po jakim czasie od daty wystawienia faktury pierwotnej podatnik może wystawić fakturę korygującą.
Jednakże przepisy o ustawie VAT (art. 112) określają, że:
„…podatnicy obowiązani są do przechowywania ewidencji prowadzonej dla celów rozliczania podatku oraz wszelkie dokumenty, w szczególności faktury, związane z tym rozliczeniem do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego”.
Oznacza to, że podatnik może skorygować fakturę pierwotną maksymalnie do 5 lat, ponieważ po tym okresie ulegnie ona już przedawnieniu – art. 70 § 1 ustawy. Czyli podatnik ma prawo skorygować tylko te faktury, które są przechowywane.
Jak to jest w praktyce?
Jednakże w praktyce faktura korygująca wystawiana jest w momencie, gdy zajdzie potrzeba jej wystawienia, a więc, np. po udzieleniu rabatu, dokonania zwrotu towaru itp. Jednakże zdarza się, iż podatnik dokonuje korekty w późniejszym czasie, ponieważ wcześniej błąd nie był zauważony lub został sprzedany, czy zwrócony po dłuższym czasie.
Co w przypadku wyrejestrowania działalności?
Jeżeli przedsiębiorca zaprzestał prowadzenia działalności gospodarczej i tym samym został wykreślony z rejestru podatników VAT czynnych, to oznacza to, iż stracił podstawowe uprawnienia. Szczególnie te związane z prawem do wystawiania faktur korygujących.