W nowym roku przepisy prawa narzucają zleceniobiorcy oraz osobie świadczącej usługi prowadzenie ewidencji czasu pracy – za wykonanie zlecenia lub świadczenie usługi.
Ewidencja czasu pracy może być składana w formie papierowej, jak i elektronicznej lub dokumentowej. Ewidencję należy przechowywać przez okres 3 lat.
Dodatkowo w umowie powinna być zawarta informacja na temat tego, kto jest odpowiedzialny za prowadzenie ww. ewidencji – pracodawca, czy pracownik. Informacja powinna być zawarta oczywiście w oby dwóch egzemplarzach.
Ewidencja czasu pracy jest bardzo ważną kwestią dla pracodawcy, ponieważ w razie kontroli Państwowej Inspekcji pracy, pracodawca może przedstawić im czas pracy pracowników samozatrudniających lub osób na umowę zlecenie. Dzięki temu przedsiębiorca uniknie ewentualnych konsekwencji. Inspekcja Pracy najczęściej sprawdza ewidencję czasu pracy, aby sprawdzić czy dany pracownik otrzymuje minimalną stawkę godzinową w wysokości 13 zł za przepracowaną godzinę, która została wprowadzona w bieżącym roku.
Prowadzenie elektronicznej ewidencji czasu pracy jest najwygodniejszą formą ze wszystkich możliwych, ponieważ dostęp do niej może mieć również pracownik. Dodatkowo pracodawca ma możliwość wydruku gotowych raportów z systemu. Natomiast najmniej wygodną formą jest wersja papierowa, aczkolwiek często używana, np. w handlu. Jednakże wersja papierowa wymaga podpisu pracownika i pracodawcy przy każdej pozycji.