Strona korzysta z plików cookies i innych technologii automatycznego przechowywania danych do celów statystycznych, realizacji usług i reklamowych. Korzystając z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki będą one zapisane w pamięci urządzenia. Okay!

Kiedy podatki mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodu?

Opłacanie podatków wiąże się z poniesionymi kosztami dla przedsiębiorcy. Dlatego też warto wiedzieć kiedy i jak można je nieco zmniejszyć i odciążyć swój portfel.


Niektóre opłaty, które dokonywane są na rzecz państwa mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu i tym samym można je dodatkowo obniżyć – podatek dochodowy danego przedsiębiorcy.

Aby jakiś zakup mógł być zaliczony do kosztów uzyskania przychodów musi być związany z prowadzoną działalnością i dodatkowo przedsiębiorca musi posiadać dokumenty potwierdzające ten fakt. Dla przykładu: przedsiębiorca X, który jest producentem mebli ogrodowych musi zakupić drewno i inne narzędzia do wytworzenia swojego produktu.

W związku z powyższym, aby móc zaliczyć wydatek do kosztów uzyskania przychodów musi on mieć wpływ na uzyskanie przychodu firmy lub utrzymanie jego źródła – dopiero wtedy będzie mógł być zaliczony do kosztów.

Niestety wydatki, które można zaliczyć do kosztów uzyskania są ograniczone przez przepisy prawa. Mianowicie określają one katalog wydatków jaki może być zaliczony do kosztów. Wszelkie informacje na ten temat znajdują się w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych – art. 23.

Należy tu jednak podkreślić, iż nie tylko wydatki w postaci zakupów materiałów itd. mogą być zaliczone do kosztów, ponieważ jeszcze niektóre opłaty na rzecz państwa mogą być również zaliczone do kosztów.

Na początku na pewno należy ocenić, czy wydatek związany jest z zapłaceniem podatku w celu np. uzyskania przychodu itd. i czy jest rzede wszystkim związany z prowadzoną działalnością. Do podatków, które mogą być zaliczone do kosztów uzyskanie są na przykład:

  • podatek od czynności cywilnoprawnych (PCC),
  • podatek od środków transportowych zaliczanych do środków trwałych,
  • podatek od nieruchomości użytkowanych na potrzeby działalności firmy,
  • podatek akcyzowy (z wyłączeniem sytuacji opisanej powyżej).

Jednakże oprócz tych opłat jakie można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów są jeszcze te, których nie można do nich zaliczyć – odnoszą się one do zapłat z tytułu:

  • podatku dochodowego (w tym również zryczałtowanego podatku płaconego od przychodów),
  • podatku od spadków i darowizn,
  • VAT-u (oprócz niektórych wyjątków, które opisane są szczegółowo w ustawie),
  • podatku akcyzowego od nadmiernych ubytków i niedoborów (w pozostałych przypadkach akcyza stanowi koszt uzyskania przychodu).

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *