Jeżeli przedsiębiorca po analizie dokumentów rozliczeniowych i płatniczych za dany okres rozliczeniowy stwierdzi, że opłacił składki w zawyżonej wysokości może oczywiście ubiegać się o zwrot nadpłaty. W jaki sposób tego dokonać?
Jeżeli przedsiębiorca chce uzyskać zwrot nadpłaty za składki musi złożyć wniosek o zwrot nadpłaconych składek. Wniosek może być przekazany do ZUS osobiście w placówce, za pośrednictwem poczty albo kuriera lub przez PUE.
Uwaga! Nadpłata przedawnia się po 5 latach. Termin przedawnienia liczymy w zależności od tego, kiedy powstała nadpłata.
Nadpłata może być rozliczona na dwa sposoby oraz może być również zwrócona, ale tylko za pośrednictwem złożonego wniosku. W związku z tym, jeżeli przedsiębiorca ma jakieś zaległości, to dana nadpłata je po prostu pomniejszy. Jeżeli natomiast przedsiębiorca nie posiada żadnych zaległości to nadpłata zostanie doliczona do bieżących lub przyszłych składek. Ewentualnie nadpłata może być zwrócona, jeżeli zostanie złożony odpowiedni wniosek o jej zwrot – o którym wspominaliśmy już wyżej.
Nadpłata zostaje zwrócona w ciągu 30 dni od dnia, w którym wpłynie wniosek do ZUS lub gdy ZUS otrzyma imienny raport korygujący za ubezpieczonego, którego dotyczy nadpłata, oraz deklarację rozliczeniową korygującą. Jeżeli nadpłata nie zostanie zwrócona, to ZUS zobowiązany jest do wypłacenia odsetek takich jak od zaległości podatkowych.