Przedsiębiorcy, którzy prowadzą swoją działalność za pośrednictwem Internetu, mają również obowiązek prowadzenia ewidencji swoich obrotów, stosowania kas rejestrujących oraz wydawania dowodów sprzedaży (paragon, faktura VAT).
Każda transakcja powinna być udokumentowana, tak aby nabywca posiadał dowód zapłaty i w razie ewentualnych uszkodzeń towaru lub rozbieżności mógł bez problemu zwrócić zakupiony towar. Istnieje bowiem obowiązek przekazania paragonu lub jakiegokolwiek dokumentu sprzedaży Klientowi, który zakupi produkt i/lub usługę poprzez Internet (tak samo, jak ma się to w przypadku tradycyjnej sprzedaży).
Należy mieć na uwadze, że obowiązek przekazania paragonu klientowi spoczywa na sprzedawcy. Nie wydanie paragonu urząd skarbowy uznaje za wykroczenie, które jest karane mandatem. Jednakże obowiązku tego nie posiadają przedsiębiorcy, którzy są wyłączeni z obowiązku posiadania kas fiskalnej (np. ze względu na mniejsze obroty, do 20 tys. zł).
Jakie problemy mogą wystąpić przy wystawianiu faktur?
W sytuacji, gdy otrzymano całość lub część zapłaty za zakupiony towar (jeszcze przed dostawą towaru), wówczas paragon może zostać wysłany Klientowi w jednej przesyłce, wraz z zakupionym przez niego towarem.
Jednakże problem pojawia się, gdy klient płaci dopiero przy odbiorze przesyłki. W takiej sytuacji nabicie paragonu w momencie wysyłki nie jest w praktyce poprawne, ponieważ w przypadku sprzedaży wysyłkowej z płatnością przy odbiorze obowiązek podatkowy powstaje w momencie dostarczenia towaru do odbiorcy. W takim przypadku ciężko wysłać klientowi paragon, w związku z czym może zostać wysłany w późniejszym terminie, w oddzielnej przesyłce. Ewentualnie nabywca może poprosić o fakturę VAT na zakupiony przez niego towar – wtedy paragon fiskalny załączony zostaje do faktury sprzedawcy (drugiego egzemplarza).