Przedsiębiorca występuje w postaci dwóch ról, jest płatnikiem składek i ubezpieczonym. Z tego tytułu rodzą się pewne wątpliwości, czy musi on zgłosić się jako płatnik i ubezpieczony do ZUS-u?
W związku z powyższym, oczywiście przedsiębiorca musi zarejestrować się jako płatnik i ubezpieczony.
Przedsiębiorca w roli płatnika składek musi być płatnikiem składek własnych, jak również swoich współpracowników.
Rejestracja płatnika składek
Jeżeli przedsiębiorca rejestrował swoją działalność poprzez złożenie wniosku CEIDG, to nie ma potrzeby samodzielnego rejestrowania się jeszcze jako płatnik składek. Ponieważ złożenie wniosku CEIDG-1 jest jednoznaczne zarejestrowaniem firmy jako płatnika.
Tak więc, przedsiębiorca składa tylko wniosek o rejestrację firmy do ZUS, a zarejestrowanie jako płatnik wykonuje się automatycznie – ZUS utworzy konto płatnika i nie ma już potrzeby składania dokumentów wymaganych przy rejestracji płatnika (czyli ZUS ZFA, ZUS ZBA).
Płatnik składek, to inaczej osoba, która oblicza i płaci składki.
Rejestracja ubezpieczonego
W kwestii zgłoszenia się do ubezpieczeń możliwe są dwa rozwiązania:
- zgłoszenie automatyczne, czyli wykonane od razu przy rejestracji firmy. Wtedy do wniosku CEIDG można dołączyć dokumenty zgłoszeniowe do ubezpieczeń za siebie lub członków rodziny – ZUS ZUA/ZUS ZZA, ZUS ZCNA.
- zgłoszenie samodzielnie, a więc złożenie odpowiednich dokumentów do ZUS.
Uwaga! Do ubezpieczenia zdrowotnego zgłasza się do ubezpieczenia również członków swojej rodziny, jeżeli nie mają innych tytułów do ubezpieczeń (np. nie pracują na etacie).
Jakie zgłoszenia są obowiązkowe?
Jeżeli przedsiębiorca nie pracuje nigdzie na etacie, ani nie jest emerytem, a jego jedynym tytułem do ubezpieczeń jest jego własna działalność, to musi zgłosić się obowiązkowo do ubezpieczenia:
- emerytalnego, rentowego i wypadkowego,
- zdrowotnego.
Natomiast dobrowolnie może zgłosić się do ubezpieczenia:
- chorobowego.